Friday, 12 October 2012

IKAN KELI pertama ku........


Bismillahirrahmanirrahim.... Assalamualaikum....... Cuti br2 ni....first time dalam hidup aya makan ikan keli..sebenanrnya, aya tak suka makan ikan keli....sejak kecik agi tak makan ikan 'darat'. Semua jenis ikan darat kecuali Ikan patin Masak Tempoyak. Yang tu Aya boleh makan. Tapi bila dh tua ni, ikan sepat, ikan lampam dh boleh dh makan sikit2 tu pun hanya ikan yg dibuat pekasam..sbb rs hanyirnya dh hilang. Em.... Ramai yg suka makan ikan keli. Kalau diorang makan mesti diorang ajak aya mkn skali. Selalu dorang ckp sedapppppp. Eeeee.....Aya tgk pun dh geli mcm mn leh rasa sedap? Hanyirrr.....kulit berlendir....Takleh...takleh....... Nak tau knp Aya tak suka makan ikan keli: 

1. Bentuk kepala dia

2. Kulit dia berlendir

3. Masa kecik2 dulu, selalu ikut ma memancing ikan 'darat'. Umpan yg digunakan zaman dulu2 cacing je. Aya ni dh la penggeli cacing, tgk cacing pun dh rs nk muntah...so....sebab tu tak makan ikan darat ni...sebab org dulu2 mancing guna cacing kan...1 hari tu ma goreng ikan sepat. masa tu umur Aya tak sekolah lagi. Tiba2 terjumpa perut ikan. Aya pikir tu cacing yg ikan makan..padahal tu perut ikan...sejak Aya jumpa perut ikan yg bentuk mcm cacing tu la Aya langsung tak sentuh ikan darat ni..termasuklah ikan keli...

Nak di jadikan cerita sejarah dalam hidup Aya...weekend lepas, sahabat housemate aya (org pahang) masak ikan keli masak tempoyak. Alahaiiiii seddappppnyerrr bauuuuu. Bau dh sedap dan menyelerekan tp bila ingat ikan keli terus hilang selera. Kami makan 1 meja. Aya makan lauk semalam je tp diorang mkn ikan keli masak tempoyak. Sahabat2 Aya ni byk kali pelawa Aya suh makan ikan keli. kata diorang sedapppp...rugi kalo tak makan......cubalah...... balik2 diorang ckp mcm tu. Last2...Aya beranikan diri amik sikkkkkiiitttt je, secubit je Aya amik dan kuah banyak. bila suap sekali.....emmmm......sedap gak. Lebih sedap rsnya drp ikan patin lah. Pastu amik seketul. Hahahaha....Kalah jugak Aya ni dgn ikan keli... Lepas habis seketul,,, tambah seketul lagi!!!. apa la Aya ni......Tp..mmg sunnguh enak ikan keli msk tempoyak ni......isi lembut, sikit pun tak rs hanyir dia..... Tp tak berani nk amik bahagian kpala dia. Stil tak berani. hehe..... Malam tu, tepon ma kt kg. sembang2. bgtau la ma Aya ade makan ikan keli. Ma mmg terkejut Aya makan ikan keliiii. Dan ketawa besar dia... Sebenarnya ma pun tak makan ikan keli..dlm family Aya dan ma je tak makan ikan darat. Org lain sumer makan... Takpe2..nnt,,, balik kampung nnt,,, Aya nk masak ikan keli masak temppoyak, then suh ma makan...........nk tgk dia boleh terima ke tak....hehe........ =D


inilah rupa IKAN KELI MASAK TEMPOYAK yang dah berjaya menewaskan Aya setelah 27 tahun aya tk pernah sentuh ikan keli..... ;)

orang pahang kalo masak tempoyak,,, perghhh...memang melethop rasa dia.......






Allah akan menguji pada setiap apa yang kita bicarakan...

1 comments:

Ikhwan As-Sabah said...

Honestly... wan pun tak pernah lagi makan ikan Keli dan ikan yang sewaktu dengannya, macam ikan gabus, ikan ote ote, belut...

geli... huhu

wan ada buat kolam ikan, pelihara ikan nila, pernah juga try nak pelihara ikan keli walau tak makan sbb nak jual.

tapi mungkin sebab ikan tu tau wan tak berapa suka dengan dia, tiga minggu lepas masukkan benih ikan keli tu, dia terus ilang tak muncul2 lagi.

anyway... sampai sekarang kita tak pernah pun makan ikan keli ni lagi, even kata kawan2 ikan ni sedap.. tapi memang tak boleh masuk mulut. :D